Що стало причиною стрімкого зростання цін? Чи допоможе вирішити проблему меморандум про співпрацю, підписаний 30 березня між урядом та нафтотрейдерами? Чи містить він реальні механізми втілення його змісту в життя? Що чекає на водіїв (яких в Україні зареєстровано понад 11 мільйонів)? До якої межі зростуть тарифи на послуги перевізників? Як зміниться собівартість виробництва в агросекторі та на скільки подорожчають продукти в магазинах? На скільки "нафтова лихоманка" вплине на ціни на газ, та як відреагує економіка України? Саме ці та інші актуальні питання були під прицілом учасників круглого столу. Генеральний директор комунікаційної групи ESG Юрій КАПЛУНЕНКО: "Вартість пального входить до собівартості більшості товарів та послуг, а також безпосередньо впливає на вартість інших енергоносіїв, зокрема – газу. Отже, підвищення цін на пальне, яке ми наразі спостерігаємо в світі та Україні, в недалекому майбутньому вплине і на роздрібних споживачів, і ділову активність в країні, і на Українську економіку в цілому. Тому не дивно, що ми вирішили підняти цю тему до обговорення, адже місія комунікаційної групи ESG – допомогти представникам бізнесу, влади і громадянам України почути, побачити та зрозуміти одне одного. Не дивне і зацікавлення, яке викликав наш круглий стіл у експертів та представників ЗМІ". У дискусії взяли участь: Юрій КРАВЧЕНКО, Перший заступник Голови АМКУ – державний уповноважений; Михайло ВОЛИНЕЦЬ, Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки; Леонід КОСЯНЧУК, Президент Асоціації "Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України"; Валерій БОРОВИК, Голова правління Альянсу "Нова Енергія України"; Микола ВАСИЛЕВИЧ,Директор дочірнього підприємства ЗАТ "Білоруська нафтова компанія" в Україні; Геннадій РЯБЦЕВ, заступник директора по науковій роботі "Науково – технічний центр "Психея";Сергій КУЮН, Директор "Консалтингової групи А-95"; Олександр ЯРОСЛАВСЬКИЙ, заступник генерального директора Української аграрної конфедерації (УАК); Василь ПОПИК, Голова профспілки таксистів України; Микола СТРИЖАК, Голова Асоціації фермерів України;Владислава ХИЖНЯК, Перший заступник Голови Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики та ін. Модератором круглого столу виступив відомий телеведучий Костянтин ЖУРА. Неабияке зацікавлення викликала подія і у представників ЗМІ. Організований ESG круглий стіл відвідали представники 10 телеканалів, 3 радіостанцій, 8 друкованих ЗМІ, 8 інформагенцій та 3 Інтернет-ЗМІ. Серед висновків кругового столу: ситуація складна, проте – не критична. Так, в літку на новий рівень вийде боротьба із погіршанням якості бензину, що продається на АЗС. За словами Владислави ХІЖНЯК, наразі обсяг реалізації неякісного пального наразі становить біля 30% від загального обсягу нафторинку України. Проте влітку Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики отримаєгроші на закупівлю обладнання для перевірки бензину. Цьогорічна посівна найдорожча за останні 20 років говорять експерти. За підрахунками, через зростання цін на пальне, аграрії заплатять додаткові 600 мільйонів гривень. Втім фахівці наголошують, значне подорожчання сільгосппродукції не прогнозується. Олександр ЯРОСЛАВСЬКИЙ:"Зростання цін знизить прибутки аграріїв. Проте, з іншого боку, остаточна ціна на продукти дуже залежить від врожайності. Якщо в цьому році врожайність буде високою, це підвищення затрат нівелюється. До того ж, значна частина аграріїв придбала пальне ще взимку, тож останні коливання цін суттєвих наслідків не матимуть. Але окрім собівартості залишаються інші складові ціни". Основною проблемою, що визвала підвищення цін на паливо нафтотрейдери назвали не світову кон’юнктуру, хоча ситуація в Україні повністю відповідає світовим тенденціям, а корупцію та регулююче втручання уряду. "Встановлений урядом ціновий коридор просто незаконні, - переконує Леонід КОСЯНЧУК, - Відповідно незаконні і штрафи за його порушення". Виходом із кризи стане зниження податків та мита на ввезення бензину, а також – припинення втручання уряду в роботу ринку, який, за думкою Леоніда КОСЯНЧУКА, за наявності чітких правил гри сам зможе себе врегулювати. Вже після закінчення круглого столу стало відомо, що уряд України також настроєний повернутися до більш низьких ставок акцизів на нафтопродукти, що діяли в країні до 1 січня 2011 року. "Ми вийдемо з пропозицією зменшити акциз на нафтопродукти десь на $50 на одній тоні з тим, щоб в цей період часу ціну на нафтопродукти втримати у певному коридорі", - сказав прем’єр-міністр Микола АЗАРОВ. Чи справдяться прогнози експертів – побачимо вже найближчим часом. Проте як мінімум перший крок до взаєморозуміння та співпраці – зроблено!.
|