Пн, 21.08.2017, 10:18
Вітаю Вас Гость | RSS

Зерна: наука, освіта, культура

Меню сайту

Блог

Головна » 2013 » Березень » 13 » Про Малу Русь
14:42
Про Малу Русь
… Але якою мірою ще раніше в Царгороді XIV ст. усвідомлювали й визнавали різницю між литовсько-білоруською, українською та московитською землями? Почати можна з питання: що розуміли під топонімом Русь (΄Ρωσία) тогочасні візантійські джерела? В цілому візантійці й далі трималися церковно-географічних понять, усталених ще в X-XII ст.: Русь вони уявляли як велику, густо населену країну, що простягалася від «Західного Океану» до Дону на сході і до гіперборейських скіфів на півночі, зі столицею в Києві. Джерела XIV ст. вже знали про занепад Києва й роздроблення Русі на ворожі між собою князівства, та незважаючи на їхні чвари, князівства ці розглядалися як частини одного цілого. Всупереч нашому поняттю про причинність, у Патріарших грамотах часто зазначалося, що дроблення первісно єдиної митрополії було причиною міжусобиць на Русі. Це роздроблення, як його розуміли в Царгородському патріархаті, виражалося через терміни «Мала», «Велика» і «вся Русь».
Впровадження цих термінів приписується (правильно чи ні) візантійцям XIII-XIV ст., і всі ці терміни насправді трапляються у Патріарших грамотах. Одне з найперших таких уживань знайдемо в золотій буллі імператора Йоанна VI Кантакузина, Датованій 1347 роком, і в синодальному підтвердженні її того ж року, де мовиться про ліквідацію Галицької митрополії. Тут назва Мала Русь (μικρά 'Ρωσία) ототожнюється з Волинню, але охоплює й Галич, Володимир-Волинський, Холм, Перемишль, Луцьк і Туров. Київ, як видно, все ще знаходився поза межами «Малої Русі». Цитата із Нарис 6. Політика Візантійського патріархату у Східній Європі в XIVст. стор. III.

... У XVII ст. в ужитку термінів «Россия» чи «российский» плутанини ще не було — чи майже не було: ці слова, як правило, вживалися стосовно України, на противагу до «Московщина» і «московський». Так, у київському Синопсисі, творі 1670-х-1680-х рр., Данило Галицький зветься «Российский царъ Данило», тоді як Іван Федоров, що 1581 р. надрукував знамениту Острозьку Біблію, підписувався «Іван Москвитин»). Нарис 12. ст.1.

Джерела.
Ігор ШЕВЧЕНКО. УКРАЇНА МІЖ СХОДОМ І ЗАХОДОМ. Нариси з історії культури до початку XVIII століття. Авторизований переклад з англійської Марії Габлевич. Під редакцією Андрія Ясіновського. Львів 2001. З сайту ІЗБОРНИК, розділ Історія.
Категорія: Культура | Переглядів: 234 | Додав: Вастер | Теги: історія, Малоросія, Мала Русь, Русь, Украіна, літописи, Волинь, Володимир-Волинський | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Календар
«  Березень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Міні-чат
Форма входу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Зареєстрованих: 0

Усі права захищені. Copyright Сайт "Зерна" © 2017
Безкоштовний хостинг uCoz